Урок 4
ТЕМА: Явище зчепленого успадкування
Навчальна мета: ознайомити учнів з явищами зчепленого успадкування, дати поняття про роль перехресту хромосом у комбінативній мінливості; зазначити,
що хромосомні карти дають змогу встановити
локалізацію
окремих генів, а потім і впливати на матеріальну основу спадковості.
Розвивальна мета: розвивати вміння аналізувати результати схрещування і класифікувати тип успадковання; порівнювати, робити висновки.
Виховна мета: формувати уявлення про розвиток генетики, виховувати спостережливість, старанність, працелюбність, почуття колективізму та
толерантності, залучати учнів до творчої
діяльності.
Базові поняття і терміни: зчеплене успадкування, кон’югація,
кросинговер, групи зчеплення, генетичні карти,
морганіди,
закономірності зчепленого успадкування,
гомозигота, гетерозигота,
домінантність, рецесивність, генотип, гени,
фенотипи, геном,
кросоверні гамети, некросоверні гамети,
хромосомна ознака.
Основні поняття: зчеплене успадкування, дигерозигота, зигота,
дигібридне схрещування.
Обладнання: таблиця „Дигібридне схрещування”, „Мейоз”,
модель-аплікація „Перехрест хромосом”.
Тип уроку: (по провідній дидактичній меті) комбінований
Форма проведення: урок дослідження
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Учні групи А розв’язують на карточках генетичні задачі (4
варіанти)
Задача:
У пшениці безостість А домінує над остистістю а, а червоне
забарвлення колоса В-над білим в. Визначте зовнішній вигляд
гібридних колосів у таких схрещуваннях:
І в Аавв x ааВВ
ІІ в АаВв x Аавв
ІІІ в АаВв x аавв
IV АаВв x АаВВ
Учні групи В
пишуть біологічний диктант.
На дошці записую у будь-якій послідовності біологічні
терміни,знання яких перевіряю.
Проти кожного терміна стоїть шифр. Як шифр, використовую літери
українського алфавіту і цифри, бо роботу проводжу за двома варіантами.
роботу проводжу за двома варіантами.
Поняття
|
Варіанти
|
|
І
|
ІІ
|
|
Фенотип
|
3
|
А
|
Ген
|
7
|
Г
|
Домінантність
|
1
|
Б
|
Гомозигота
|
5
|
Д
|
Рецесивність
|
6
|
З
|
Генотип
|
8
|
Ж
|
Гетерозигота
|
4
|
І
|
Читаю визначення понять у визначеному порядку: 1) фенотип,
2)ген, 3) генотип, 4) домінантність, 5) гетерозигота, 6)
рецесивність,
7) гомозигота.
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Учитель.
Відповідно до закону незалежного комбінування станів ознак при дигібридному
схрещуванні різних форм гороху утворюються 4 типи гамет. Однак ці
закономірності не завжди проявляються при дигібридному схрещуванні. Наприклад, при схрещуванні
дрозофіли з сірим тілом і нормальними крилами з особинами, які мають чорне тіло і
зачаткові крила, гібриди першого покоління утворюють всього два, а не
чотири типи гамет.
Як пояснити це заперечення? (проблемне питання, яке
підводить до вивчення нової теми)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
6.
Повне зчеплення генів.
(Пояснення вчителя з елементами бесіди та складання
схеми
схрещування).
Запитання:
1.
Чи не можна самі хромосоми вважати за фактори, які підлягають
розщепленню відповідно до закону Менделя?
2.
Чи не випадково сім пар ознак, успадковування яких вивчав Мендель
у гороху, відповідають семи парам хромосом цієї рослини?
Установлення
невідповідності величезної кількості ознак
(тисячі,
десятки тисяч) обмеженій кількості хромосом (десятки,
сотні)
дає можливість висунути припущення про локалізацію в
кожній
хромосомі величезної кількості генів, які успадковують
разом
або інакше зчеплено. Це положення довів експериментальним
способом
американський генетик Т.Морган.
Записати в генному вираженні схему
схрещування мух дрозофіл з сірим тілом і нормальними крилами з мухами чорне
тіло і вкорочені крила:
РР
♀ ААВВ x аавв ♂ А – сірий колір
G
АВ ав а – чорний
колір
F1
– АаВв В – довгі крила
в – зачаткові крила
В F2 відбувається нетипове розщеплення для дигібридного
схрещення.
Співвідношення фенотипів 9:3:3:1, як при дигібридному
схрещуванні
порушується. Відбувається розщеплення при
відношенні
3:1 (при умові коли не відбувається кросинговер), тобто
виникають
усього дві різні за фенотипом форми. Як пояснити це відхилення від закону
незалежного успадкування?
Гени забарвлення тіла і довжини крил локалізовані в одній
і тій самій хромосомі. Справді генів більше ніж хромосом: генів у мухи дрозофіли
кілька тисяч, у бактеріофагів
– кілька сотень. Тому цілком очевидно, що
розміститися
їм поодинці в кожній хромосомі неможливо. Після мейозу обидва маленькі гени
виявляться в одній гаметі.__ F1 ♀ АаВв х АаВв
Висновок:
Всі гени, розміщені в одній
хромосомі,
успадковуються
разом становлять одну групу зчеплення. Кількість
груп
зчеплення дорівнює гаплоїдному набору хромосом. Тому
багато
ознак успадковується разом. Так, у дрозофіли гаплоїдна
кількість
хромосом = 4 і експериментально встановлено чотири
групи
зчеплення, а кількість генів досягає 500, у пахучого горошку 7
пар
хромосом, їм відповідає сім груп зчеплення генів. Факти
відповідності
кількості груп зчеплення кількості пар хромосом є ще
одним
доказом локалізації генів у хромосомах.
Цікавий факт
У природі існує декілька механізмів хромосомного
визначення статі, які розрізняються у різних видів. У ссавців, більшості
амфібій, двокрилих, ракоподібних, черв’яків, деяких дводомних рослин, деяких
риб самки мають тип XX а самці XY. Тип X0 притаманний більшості прямокрилих,
багатьом клопам, жукам і павукам — у самців. У птахів, плазунів, деяких риб,
метеликів у самок тип XY, а у самців XX. У молі, живородної ящірки жіноча стать
X0, а чоловіча — XX.
Неповне зчеплення генів.
Прийом:
«Мозковий штурм»
1.
Що таке кон’югація?
2.
Яке значення має кон’югація?
3.
Коли відбувається перехрест хромосом?
4.
Що відбувається при перехресті хромосом?
5.
Що відбувається з алелями, які розміщені на хромосомі у
лінійному
порядку?
6.
Назвати кросоверні і некросоверні гамети у генотипі.
Розв’язати задачу
У
людини хвилясте волосся (А) домінує над прямим волоссям
(а),
полідактилія (В) над нормальною кількістю пальців (b). Чоловік
з
генотипом АаВb одружився із жінкою з генотипом ааbb. Визначте
фенотипи
батьків, а також фенотипи й генотипи дітей від цього
шлюбу.
(Робота учня біля дошки)
Учитель.
Кожний ген визначає розвиток лише однієї ознаки і
поводиться
незалежно від інших генів, які розміщуються в
неалельних
хромосомах – така закономірність успадкування
розкрита
у законах Менделя. Це найпростіший характер
успадкування,
коли кожна ознака визначається одним геном,
розміщеним
у самостійній хромосомі.
Одна ознака ← один ген ← одна
хромосома.
Після
перевідкриття вченими генетичних закономірностей у
біологічній
науці стали з’являтися факти, які суперечать основним
положенням
Менделя. І одним з таких фактів є „Зчеплене
успадковування”.
Записують
учні тему та план уроку.
1.
Зчеплене успадкування.
2.
Групи зчеплення. Поняття про генетичні карти хромосом.
3. Зчеплене успадкування
Учні записують схему схрещування
гібридів першого покоління з
гомозиготною рецесивною особиною за обома
ознаками (чорне тіло, зачаткові крила з рецесивною формою)
Провівши аналізуюче схрещування, повинні отримати розщеплення
по фенотипу 1: 1: 1:1, а отримали 7 : 1 : 1 : 7
Учень. В процесі кросинговеру відбувається перекомбінація генів
локалізованих в одній хромосомі. Оскільки в одній і тій самій
хромосомі можуть бути зчеплені корисні і шкідливі гени, то відрив
їх
один від одного дає змогу в доборі зберегти тільки корисні. Явище
зчеплення генів локалізованих в одній хромосомі, відомі під назвою
законі Моргана.
Групи зчеплення. Поняття про генетичні
карти
(Розповідь вчителя з елементами бесіди)
Визначення частот кросинговеру між різними парами генів дало
змогу створити генетичні карти хромосом, на яких зазначено порядок розміщення і
відносні відстані між генами в хромосомі. Для деяких видів організмів
(кукурудза та кілька видів дрозофіл) уже створено повні генетичні карти
хромосом, для інших (у тому числі і людини) - цей процес триває. N1 / N2 × 100
=% кросинговеру Вплив зовнішніх і внутрішніх чинників на частоту кросинговеру.
Хоча частота кросинговеру між різними парами зчеплених генів є величиною
відносно сталою, на неї можуть впливати деякі чинники зовнішнього і
внутрішнього середовища (хромосомні мутації, які ускладнюють або унеможливлюють
перехрест хромосом, занадто висока чи низька температура, рентгенівське
опромінення, деякі хімічні сполуки тощо). У деяких видів організмів виявлено
залежність частоти кросинговеру від віку (наприклад, у дрозофіли) або статі (
миші, кури)
Висновок:
1.
Кожна хромосома є групою зчеплення генів, розташованихлінійно.
2.
Між хромосомами в мейозі відбувається кон’югація, внаслідок
чого
можлива перекомбінація генів.
3.
Комбінативна мінливість, що виникає при цьому є матеріалом для
природнього
добору і селекції.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота з тестами
Завдання мають по чотири варіанти відповіді. У кожному
завданні є лише одна правильна відповідь. (Тест можна відобразити на екрані або
роздати учням на друкованих картках.)
1. У людини набір хромосом у соматичних
клітинах становить:
А 23
Б 60
В 46
Г 92
2. Хромосомний набір — це:
А фенотип
Б каріотип
В генотип
Г геном
3. У каріотипі жінки містяться статеві
хромосоми:
А XX
Б XY
В X0
Г ZW
4. Частота кросинговеру залежить:
А від кількості генів
Б подвоєння хромосом
В швидкості поділу
Г відстані між хромосомами
5. При аналізуючому схрещуванні гетерозигот
відбудеться розщеплення генотипів:
А 3 : 1
Б 9 : 3 : 3 : 1
В 1 : 2
Г 1 : 1
6. Функціональна одиниця спадкової інформації:
А морганіда
Б локус
В ген
Г екзон
7. Гаплоїдний набір хромосом має:
А зигота
Б гамета
В нейрон
Г остеоцит
8. Одиниця виміру відстані між генами:
А морганіда
Б локус
В ген
Г екзон
9. Кількість ознак, що аналізується під час
дигібридного схрещування:
А одна
Б дві
В три
Г чотири
10. Кодомінування
— це взаємодія:
А між генами X- та Y-хромосом
Б алелями різних генів
В алелями одного гену
Г групами зчеплення
11. Який
генотип матимуть нащадки від схрещування гомозиготних високорослих томатів із
червоними плодами (AAВВ) та низькорослих томатів із жовтими плодами (aabb)?
А AaВb
Б AAВb
В AaВВ
Г aabb
12. Який
генотип мають батьки, нащадки яких при схрещуванні є одноманітними?
А AaВb ×
AaВb
Б AAВb ×
AaВВ
В AaВb ×
aabb
Г AAВВ ×
aabb
Відповіді: 1.
В; 2. Б; 3. А; 4. Г; 5. Г; 6. В; 7. Б; 8. А; 9. Б; 10. В;
11. А; 12. Г.
V. Рефлексія
-
Чи допоміг вам сьогодні урок з’ясувати на якому рівні
навчальних
досягнень ви засвоїли тему зчепленого
успадкування.
-
Які завдання даються вам важче?
-
З якими процесами гібридизації необхідно ознайомитись
глибше,
щоб навчитись розв’язувати задачі.
VІ. Домашнє завдання
1.
Вивчити §42.
2.
Диференційоване завдання.
Група А Задача
У
кукурудзи жовтий колір ендосперму і гладенька поверхня
насінин
зумовлена генами А і В, що локалізовані в одній парі
гомологічних
хромосом, і перехрещування між ними становить 30%.
Схрестили
дигетерозиготну рослину кукурудзу з кукурудзою, генотип
якої
– Ааbb. Скільки рослин із жовтими гладенькими зернами можна
отримати
в першому поколінні гібридів?
Група Б Заповнити
таблицю
Генетичні закони
|
Визначення
|
Приклади
|
Закон однорідностігібридів І покоління
|
|
|
Закон розщеплення
|
|
|
Закон незалежного
розподілу генів
|
|
|
Закон зчеплення
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар