субота, 10 лютого 2018 р.


Урок 4
ТЕМА: Явище зчепленого успадкування

Навчальна мета: ознайомити учнів з явищами зчепленого успадкування, дати поняття про роль перехресту хромосом у комбінативній мінливості; зазначити, що хромосомні карти дають змогу встановити локалізацію
окремих генів, а потім і впливати на матеріальну основу спадковості.
Розвивальна мета: розвивати вміння аналізувати результати схрещування і класифікувати тип успадковання; порівнювати, робити висновки.
Виховна мета: формувати уявлення про розвиток генетики, виховувати спостережливість, старанність, працелюбність, почуття колективізму та
толерантності, залучати учнів до творчої діяльності.
Базові поняття і терміни: зчеплене успадкування, кон’югація,
кросинговер, групи зчеплення, генетичні карти, морганіди,
закономірності зчепленого успадкування, гомозигота, гетерозигота,
домінантність, рецесивність, генотип, гени, фенотипи, геном,
кросоверні гамети, некросоверні гамети, хромосомна ознака.
Основні поняття: зчеплене успадкування, дигерозигота, зигота,
дигібридне схрещування.
Обладнання: таблиця „Дигібридне схрещування”, „Мейоз”,
модель-аплікація „Перехрест хромосом”.
Тип уроку: (по провідній дидактичній меті) комбінований
Форма проведення: урок дослідження
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Учні групи А розв’язують на карточках генетичні задачі (4 варіанти)
Задача: У пшениці безостість А домінує над остистістю а, а червоне
забарвлення колоса В-над білим в. Визначте зовнішній вигляд
гібридних колосів у таких схрещуваннях:
І в Аавв x ааВВ
ІІ в АаВв x Аавв
ІІІ в АаВв x аавв
IV АаВв x АаВВ
Учні групи В пишуть біологічний диктант.
На дошці записую у будь-якій послідовності біологічні терміни,знання яких  перевіряю. Проти кожного терміна стоїть шифр. Як шифр, використовую літери українського алфавіту і цифри, бо роботу проводжу за двома варіантами. роботу проводжу за двома варіантами.
Поняття

Варіанти
І

ІІ
Фенотип
3
А

Ген
7
Г

Домінантність
1
Б

Гомозигота
5
Д

Рецесивність
6
З

Генотип
8
Ж

Гетерозигота
4
І


Читаю визначення понять у визначеному порядку: 1) фенотип,
2)ген, 3) генотип, 4) домінантність, 5) гетерозигота, 6) рецесивність,
7) гомозигота.
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Учитель. Відповідно до закону незалежного комбінування станів ознак при дигібридному схрещуванні різних форм гороху утворюються 4 типи гамет. Однак ці закономірності не завжди проявляються при дигібридному схрещуванні. Наприклад, при схрещуванні дрозофіли з сірим тілом і нормальними крилами з особинами, які мають чорне тіло і зачаткові крила, гібриди першого покоління утворюють всього два, а не чотири типи гамет.
Як пояснити це заперечення? (проблемне питання, яке підводить до вивчення нової теми)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
6. Повне зчеплення генів.
(Пояснення вчителя з елементами бесіди та складання схеми
схрещування).
Запитання:
1. Чи не можна самі хромосоми вважати за фактори, які підлягають розщепленню відповідно до закону Менделя?
2. Чи не випадково сім пар ознак, успадковування яких вивчав Мендель у гороху, відповідають семи парам хромосом цієї рослини?
Установлення невідповідності величезної кількості ознак
(тисячі, десятки тисяч) обмеженій кількості хромосом (десятки,
сотні) дає можливість висунути припущення про локалізацію в
кожній хромосомі величезної кількості генів, які успадковують
разом або інакше зчеплено. Це положення довів експериментальним
способом американський генетик Т.Морган.
Записати в генному вираженні схему схрещування мух дрозофіл з сірим тілом і нормальними крилами з мухами чорне тіло і  вкорочені крила:
РР ♀ ААВВ x аавв А – сірий колір
G АВ ав а – чорний колір
F1 – АаВв В – довгі крила
в – зачаткові крила
В F2 відбувається нетипове розщеплення для дигібридного
схрещення. Співвідношення фенотипів 9:3:3:1, як при дигібридному
схрещуванні порушується. Відбувається розщеплення при
відношенні 3:1 (при умові коли не відбувається кросинговер), тобто
виникають усього дві різні за фенотипом форми. Як пояснити це відхилення від закону незалежного успадкування?
Гени забарвлення тіла і довжини крил локалізовані в одній і тій самій хромосомі. Справді генів більше ніж хромосом: генів у мухи дрозофіли кілька тисяч, у  бактеріофагів – кілька сотень. Тому цілком очевидно, що
розміститися їм поодинці в кожній хромосомі неможливо. Після мейозу обидва маленькі гени виявляться в одній гаметі.__ F1 ♀ АаВв х АаВв
Висновок: Всі гени, розміщені в одній хромосомі,
успадковуються разом становлять одну групу зчеплення. Кількість
груп зчеплення дорівнює гаплоїдному набору хромосом. Тому
багато ознак успадковується разом. Так, у дрозофіли гаплоїдна
кількість хромосом = 4 і експериментально встановлено чотири
групи зчеплення, а кількість генів досягає 500, у пахучого горошку 7
пар хромосом, їм відповідає сім груп зчеплення генів. Факти
відповідності кількості груп зчеплення кількості пар хромосом є ще
одним доказом локалізації генів у хромосомах.
Цікавий факт
У природі існує декілька механізмів хромосомного визначення статі, які розрізняються у різних видів. У ссавців, більшості амфібій, двокрилих, ракоподібних, черв’яків, деяких дводомних рослин, деяких риб самки мають тип XX а самці XY. Тип X0 притаманний більшості прямокрилих, багатьом клопам, жукам і павукам — у самців. У птахів, плазунів, деяких риб, метеликів у самок тип XY, а у самців XX. У молі, живородної ящірки жіноча стать X0, а чоловіча — XX.
Неповне зчеплення генів.
Прийом: «Мозковий штурм»
1. Що таке кон’югація?
2. Яке значення має кон’югація?
3. Коли відбувається перехрест хромосом?
4. Що відбувається при перехресті хромосом?
5. Що відбувається з алелями, які розміщені на хромосомі у
лінійному порядку?
6. Назвати кросоверні і некросоверні гамети у генотипі.

Розв’язати задачу
У людини хвилясте волосся (А) домінує над прямим волоссям
(а), полідактилія (В) над нормальною кількістю пальців (b). Чоловік
з генотипом АаВb одружився із жінкою з генотипом ааbb. Визначте
фенотипи батьків, а також фенотипи й генотипи дітей від цього
шлюбу.
(Робота  учня біля дошки)
Учитель. Кожний ген визначає розвиток лише однієї ознаки і
поводиться незалежно від інших генів, які розміщуються в
неалельних хромосомах – така закономірність успадкування
розкрита у законах Менделя. Це найпростіший характер
успадкування, коли кожна ознака визначається одним геном,
розміщеним у самостійній хромосомі.
Одна ознака ← один ген ← одна хромосома.
Після перевідкриття вченими генетичних закономірностей у
біологічній науці стали з’являтися факти, які суперечать основним
положенням Менделя. І одним з таких фактів є „Зчеплене
успадковування”.
Записують учні тему та план уроку.
1. Зчеплене успадкування.
2. Групи зчеплення. Поняття про генетичні карти хромосом.
3. Зчеплене успадкування
Учні записують схему схрещування гібридів першого   покоління з гомозиготною рецесивною особиною за обома
ознаками (чорне тіло, зачаткові крила з рецесивною формою)

Провівши аналізуюче схрещування, повинні отримати розщеплення
по фенотипу 1: 1: 1:1, а отримали 7 : 1 : 1 : 7
Учень. В процесі кросинговеру відбувається перекомбінація генів
локалізованих в одній хромосомі. Оскільки в одній і тій самій
хромосомі можуть бути зчеплені корисні і шкідливі гени, то відрив їх
один від одного дає змогу в доборі зберегти тільки корисні. Явище
зчеплення генів локалізованих в одній хромосомі, відомі під назвою
законі Моргана.
Групи зчеплення. Поняття про генетичні карти
(Розповідь вчителя з елементами бесіди)
Визначення частот кросинговеру між різними парами генів дало змогу створити генетичні карти хромосом, на яких зазначено порядок розміщення і відносні відстані між генами в хромосомі. Для деяких видів організмів (кукурудза та кілька видів дрозофіл) уже створено повні генетичні карти хромосом, для інших (у тому числі і людини) - цей процес триває. N1 / N2 × 100 =% кросинговеру Вплив зовнішніх і внутрішніх чинників на частоту кросинговеру. Хоча частота кросинговеру між різними парами зчеплених генів є величиною відносно сталою, на неї можуть впливати деякі чинники зовнішнього і внутрішнього середовища (хромосомні мутації, які ускладнюють або унеможливлюють перехрест хромосом, занадто висока чи низька температура, рентгенівське опромінення, деякі хімічні сполуки тощо). У деяких видів організмів виявлено залежність частоти кросинговеру від віку (наприклад, у дрозофіли) або статі ( миші, кури)

Висновок:
1. Кожна хромосома є групою зчеплення генів, розташованихлінійно.
2. Між хромосомами в мейозі відбувається кон’югація, внаслідок
чого можлива перекомбінація генів.
3. Комбінативна мінливість, що виникає при цьому є матеріалом для
природнього добору і селекції.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота з тестами
Завдання мають по чотири варіанти відповіді. У кожному завданні є лише одна правильна відповідь. (Тест можна відобразити на екрані або роздати учням на друкованих картках.)
1.   У людини набір хромосом у соматичних клітинах становить:
А         23
Б          60
В          46
Г          92
2.   Хромосомний набір — це:
А         фенотип
Б          каріотип
В          генотип
Г          геном
3.   У каріотипі жінки містяться статеві хромосоми:
А         XX
Б          XY
В          X0
Г          ZW
4.   Частота кросинговеру залежить:
А         від кількості генів
Б          подвоєння хромосом
В          швидкості поділу
Г          відстані між хромосомами
5.   При аналізуючому схрещуванні гетерозигот відбудеться розщеплення генотипів:
А         3 : 1
Б          9 : 3 : 3 : 1
В          1 : 2
Г          1 : 1
6.   Функціональна одиниця спадкової інформації:
А         морганіда
Б          локус
В          ген
Г          екзон
7.   Гаплоїдний набір хромосом має:
А         зигота
Б          гамета
В          нейрон
Г          остеоцит
8.   Одиниця виміру відстані між генами:
А         морганіда
Б          локус
В          ген
Г          екзон
9.   Кількість ознак, що аналізується під час дигібридного схрещування:
А         одна
Б          дві
В          три
Г          чотири
10. Кодомінування — це взаємодія:
А         між генами X- та Y-хромосом
Б          алелями різних генів
В          алелями одного гену
Г          групами зчеплення
11. Який генотип матимуть нащадки від схрещування гомозиготних високорослих томатів із червоними плодами (AAВВ) та низькорослих томатів із жовтими плодами (aabb)?
А         AaВb
Б          AAВb
В          AaВВ
Г          aabb
12. Який генотип мають батьки, нащадки яких при схрещуванні є одноманітними?
А         AaВb × AaВb
Б          AAВb × AaВВ
В          AaВb × aabb
Г          AAВВ × aabb
Відповіді: 1. В; 2. Б; 3. А; 4. Г; 5. Г; 6. В; 7. Б; 8. А; 9. Б; 10. В; 11. А; 12. Г.
 V. Рефлексія
- Чи допоміг вам сьогодні урок з’ясувати на якому рівні
навчальних досягнень ви засвоїли тему зчепленого
успадкування.
- Які завдання даються вам важче?
- З якими процесами гібридизації необхідно ознайомитись
глибше, щоб навчитись розв’язувати задачі.
VІ. Домашнє завдання
1. Вивчити §42.
2. Диференційоване завдання.
Група А Задача
У кукурудзи жовтий колір ендосперму і гладенька поверхня
насінин зумовлена генами А і В, що локалізовані в одній парі
гомологічних хромосом, і перехрещування між ними становить 30%.
Схрестили дигетерозиготну рослину кукурудзу з кукурудзою, генотип
якої – Ааbb. Скільки рослин із жовтими гладенькими зернами можна
отримати в першому поколінні гібридів?
Група Б Заповнити таблицю
Генетичні закони
Визначення
Приклади

Закон однорідностігібридів І покоління




Закон розщеплення



Закон незалежного
розподілу генів



Закон зчеплення






Немає коментарів:

Дописати коментар